3 iun. 2011

Tur virtual al MŢR

Am primit un link spre turul 3D al Muzeului Ţăranului Român. Cu această ocazie, mi-am dat seama că am văzut Palatul Dogilor, British Museum şi MOMA, dar nu am vizitat niciodată prin interior MŢR, deşi eram la doi paşi de acest muzeu extraordinar, pe care mulţi îl confundă cu Muzeul Satului ("casa în casă" e unul din peisajele comune ale acestor instituţii "surori"). "Timp", "Reculegere", "Icoane" - fiecare sală are o denumire a ei, dar toate ne trimit la semnificaţiile Crucii şi la partea luminoasă a sufletului românesc. Plimbarea virtuală e o ocazie pentru toţi leneşii de a pătrunde mai repede în acest spaţiu generos.


Adaug şi un poem frumos, descoperit recent:


Cânt

de Magda Isanos (1916-1944)


Cânt ca privighetorile oarbe.
Nu ştiu, eu sorb cântecul sau el mă
soarbe.
Atât de sus ne-nălţăm câteodată...
Sufletu-mi arde de-o flacără
înfricoşată.

Ca rugul din care a vorbit Dumnezeu,
aşa arde sufletul
meu.
Cred în zâne, în sfinţi şi minuni;
prieteni, nu-mi împletiţi
cununi.
Cântecul e-n mine ca-n voi tăcerea;
îi bănuiesc uneori
puterea,
însă nu ştiu nimic şi mă-nchin smerit
îngerului lângă mine
ivit.

Fă-mă sa cânt despre oameni şi suferinţi,
şoptesc cu buzele reci,
fierbinţi,
despre săraci, despre copii şi foame...
Şi-n mijlocul cereştii
mele spaime,
întrezăresc cuvintele de foc,
cu care-ar trebui să creez
lumea, s-o pun la loc.

Apoi rămân singură. Nu stiu nici eu
de ce mi-a
vorbit din stufişul aprins Dumnezeu.

Niciun comentariu: