2 nov. 2011

7 miliarde de consumatori, 1 iGenius şi nişte munţi Carpaţi

Zilele acestea atingem cifra de 7 miliarde pe Planeta albastră, ocazie cu care Organizaţia Naţiunilor Unite spune, cu naivitate (intenţionată?), că "nu este doar o chestiune de cifre. Este vorba despre istoria umanităţii. 7 miliarde de persoane au nevoie de hrană (...) de drepturi şi de libertate. Libertatea de a putea să-ţi creşti copiii în pace şi siguranţă"...
Tot în aceste zile, două documentare de excepţie au fost difuzate de posturi concurente de televiziune - unul despre felul în care Steve Jobs (1955-2011) a schimbat lumea, altul despre neclintirea munţilor Carpaţi, mai nou periclitată de (ne)civilizaţia neaoşă.


iGenius: How Steve Jobs Changed the World arată, pe scurt, realizările uberfamous-ului vizionar al companiei Apple, de la computerul Macintosh (lansat în 1984) până la IPad-ul de anul trecut. Privind acest film am avut deodată imaginea unui Prometeu contemporan. Jobs a vrut să împingă tehnologia informaţiei cât mai departe, indiferent dacă omenirea era sau nu pregătită pentru acest progres accelerat. Îmbrăţişând produs după produs, americanii au deschis şi altora apetitul pentru gadget-urile plăsmuite de Jobs & Co. Dar acestea, în ciuda aspectului agreabil (Jobs avea o oarecare cultură "plastică") şi a calităţilor recunoscute, rămân doar nişte obiecte. Unii invitaţi din documentarul amintit spuneau că devin fericiţi privind conturul graţios şi atingând suprafeţele "plăsticoase" ale unui IPhone! Deci una e să te bucuri de eficienţa unui Mac Mini, sau a oricărui computer cu care poţi crea la rândul tău ceva, iar alta e să preaslăveşti obiecte pe care le vei arunca peste câţiva ani (în cel mai bun caz). Cât de spălat pe creierul consumerist tre' să fii?!
Despre viaţa agitată şi discursul lui testamentar de acum 7 ani, când aflase că are o boală terminală, s-a vorbit mult în săptămânile de după decesul lui Steve Jobs. El îi îndemna pe studenţii de la Stanford: stay hungry, stay foolish! Alăturat fotografiilor unor celebrităţi precum Picasso sau Maria Callas, îndemnul companiei Apple - Think different! - rămâne unul dintre cele mai inspirate sloganuri publicitare.
Ieşirea lui Jobs din scenă i-a făcut pe unii să răsufle, probabil, uşuraţi (rivali precum Bill Gates, care are, în mod curios, la fel de multe litere în nume), iar pe mulţi să-l omagieze prin cele mai stranii metode. Am văzut oameni care purtau în braţe IPad-uri cu lumânări virtuale "arzând" din ecranele LCD. Deci nu au venit cu lumânări reale, ci cu imaginea unor lumânări (nu o imagine în sensul plotinian al cuvântului), iar aceste scene m-au făcut să mă întreb dacă îmi place felul în care Jobs a schimbat lumea noastră?


Pe cât de volatilă este lumea lăsată în umbra lui Steve Jobs, pe atât de stabilă şi rezistentă la schimbare este cea admirată în documentarul Wild Carpathia, de Charlie Ottley (Travel Channel). Acest film este dedicat munţilor care traversează România, "home to bears, wolves and the elusive lynx, perhaps the last great wilderness in Europe. Charlie also meets HRH Prince Charles to find out why he has a special interest in the area. Wild Carpathia captures the fragile majesty of a unique eco-system and shows why it deserves to be preserved in all its glory for the benefit of future generations".
Nu ştiu dacă fascinaţia Prinţului Charles pentru ţara noastră are şi un subtext "ocult", dar sunt de acord cu mesajul declarat! Dacă noi nu suntem în stare să ferim Carpaţii de buldozere şi prostie, măcar să-i lăsăm pe alţii!
Trimiteți un comentariu