15 iun. 2013

Sibiu 2013

Am evadat câteva zile din Bucureşti, spre Ţara Ardealului. Pe drum, cerul acoperit de feluriţi nori albi şi gri ne-a oferit un spectacol grandios.



Ajunşi pe Valea Oltului, am poposit la Mănăstirea Cozia, mândra ctitorie a Voievodului Mircea cel Bătrân, împodobită cu trandafiri îmbujoraţi.





















Barajul Turnu (în staţiunea Căciulata)
Biserica Bolniţei - Cozia



















Pe Vale am admirat cursul legendarului râu care dă numele unei tagme aparte de români: oltenii ("unde scriu nu şterg un an" etc...)






La întoarcerea de la Sibiu (pe 12 iunie), am poposit şi la Schitul Ostrov, aflat în avalul Barajului Turnu. Mănăstirea de maici, ctitorie a domnitorului Neagoe Basarab şi a soţiei sale Despina, a fost construită în sec. al XVI-lea pe un ostrov (insuliţă) al Oltului (azi situat în centrul oraşului-staţiune Călimăneştijudeţul Vâlcea).





Porţile munţilor se deschid spre Ţara Ardealului, un tărâm milenar, ieşit din comun, la răspântie de culturi şi civilizaţii. Aşezat (ca şi Braşovul) pe unde se termina cândva Occidentul, Sibiul a fost, timp de secole, cea mai importantă cetate germană din Transilvania.


Porţi şi curţi pitoreşti din Sibiu

Deşi "a cunoscut în ultimii ani o renaştere economică şi culturală semnificativă, fiind unul dintre oraşele cu cel mai mare nivel de investiţii străine din România", Sibiul ne arată încă multe monumente de arhitectură lăsate în paragină şi străzi în renovare. Sensurile unice şi semnalizarea sărăcăcioasă derutează şoferul venit de pe alte meleaguri, care riscă să dea mai multe ocoale oraşului înainte să nimerească centrul.














Dar aceste aspecte nu reuşesc să eclipseze farmecul oraşului în care au apărut primele spitale şi primele şcoli de pe teritoriul actual al României (tot aici s-a realizat şi primul experiment cu rachete din lume, în 1551, a fost tipărită prima carte în limba română, în 1544 etc).




























Am stat 4 nopţi în Sibiu, încercând să mă plimb cât mai mult pe faimoasele străduţe din centrul istoric. Am văzut bisericile celor 3 confesiuni (Catolică, Evanghelistă şi Reformată) recepte până la sfârşitul sec. al XVIII-lea, când ortodocşii au fost şi ei acceptaţi între zidurile cetăţii. Nu punem la socoteală mozaicii, care au o frumoasă Sinagogă.







Facultatea de Teologie "Andrei Şaguna"



Catedrala ortodoxă din Sibiu 




Am aflat cu surprindere că Sibiul este considerat "al doilea oraş participant la Revoluţia din 1989" (în cronologia evenimentelor, nu în importanţa lor?).






















Puteţi urmări şi un documentar despre Catedrala Mitropolitană din Sibiu, pe care l-am montat recent pentru TRINITAS TV. Vizionare plăcută!


Niciun comentariu: