Columbo – Murder by the Book (1971) este primul episod oficial al celei mai bune serii poliţiste ever (părerea mea, iar eu nu mă uit la Murder, She Wrote ;). Acest serial era, defapt, o colecţie de lungmetraje independente, inteligente şi surprinzătoare, unificate prin prezenţa unui singur personaj, identificat de atunci cu actorul Peter Falk. Episodul în discuţie mai are ceva deosebit, pe lângă faptul de a fi vechi şi rar difuzat pe la TV these days (nu ştiu dacă vom avea norocul să-l mai prindem la AXN crime), anume regizorul.
Steven Spielberg era un tânăr debutant pe când a lucrat la acest episod, al 5-lea titlu din cariera sa de regizor de "TV". "Ochiul" puştanului Spielberg (avea doar 25 de ani) se plimbă permanent în jurul situaţiilor observate şi se apropie, uneori excesiv, de personaje, construind tensiune. Spre deosebire de alţi regizori cu pretenţii (vezi-ii în special pe ai noştri compatrioţi), Steven Spielberg a lucrat pe genuri cinematografice încă de la început, iar acest fapt se pare că i-a priit. Instrumentarul tehnic al policier-ului, cât şi cel al thriller-ului (în care a excelat începând cu Duel şi Fălci, piatră de hotar în istoria blockbusterelor Hollywood-iene) l-a propulsat spre performanţe impresionante de "entertainer", probabil mulţumită disciplinei impuse de respectivele genuri. Regizorul îşi amintea într-un interviu că televiziunea l-a învăţat să economisească timpul şi mijloacele de expresie, pentru că orice se face "sub umbrela televiziunii" trebuie să fie terminat cât mai rapid.
Dar Spielberg nu s-a limitat la statutul de "entertainer" nici măcar în cazul acestui Columbo, spărgând pe alocuri tiparul oarecum rigid al serialului. Deşi pare mai trenant decât alte episoade, Murder by the Book conţine foarte multe cadre strânse (prim-planuri groteşti, care distorsionează figura personajului din faţa aparatului de filmat) şi multe mişcări de aparat, care ritmează acţiunea şi evită clasicul montaj al dialogurilor - "câmp-contracâmp". În mai toate secvenţele se petrec "duete", 2 personaje care dialoghează sunt filmate contra-plonjat (unghi care favorizează defectele de fizionomie), uneori execută activităţi de rutină în planul al doilea, menite să distragă atenţia spectatorului de la firul epic principal (Columbo încearcă să gătească ceva la un moment dat), iar înainte de racord, aparatul se pironeşte lângă obrazul unuia dintre ei (deobicei interlocutorul "locotenentului"). Peter Falk este un Columbo mai puţin insistent şi mai vulnerabil decât deobicei, nu uzează de celebra sa replică "just one more thing", cu care îi "bârâie la melodie" pe criminalii din episoadele mai recente, iar "fitilele" lui sunt insidioase. Defapt, detaliile din care îşi "încropeşte" cazul sunt mai firave ca niciodată, chiar dacă suspectul este evident şi pentru un spectator nepregătit, darămite pentru celebrul detectiv.
Farmecul acestui serial poliţist consta în structura narativă atipică - atât crima cât şi criminalul ne sunt prezentate încă din start, de fiecare dată cu pretenţia unui alibi perfect contrafăcut, iar restul acţiunii descrie felul în care Columbo îl dovedeşte pe făptaş, de cele mai multe ori în absenţa unor probe substanţiale. Demersul detectivist este adevărata intrigă, dar acest demers nu poate acapara atenţia telespectatorilor decât prin intermediul unui protagonist carismatic şi, de data aceasta, al unui regizor excepţional.
Dar Spielberg nu s-a limitat la statutul de "entertainer" nici măcar în cazul acestui Columbo, spărgând pe alocuri tiparul oarecum rigid al serialului. Deşi pare mai trenant decât alte episoade, Murder by the Book conţine foarte multe cadre strânse (prim-planuri groteşti, care distorsionează figura personajului din faţa aparatului de filmat) şi multe mişcări de aparat, care ritmează acţiunea şi evită clasicul montaj al dialogurilor - "câmp-contracâmp". În mai toate secvenţele se petrec "duete", 2 personaje care dialoghează sunt filmate contra-plonjat (unghi care favorizează defectele de fizionomie), uneori execută activităţi de rutină în planul al doilea, menite să distragă atenţia spectatorului de la firul epic principal (Columbo încearcă să gătească ceva la un moment dat), iar înainte de racord, aparatul se pironeşte lângă obrazul unuia dintre ei (deobicei interlocutorul "locotenentului"). Peter Falk este un Columbo mai puţin insistent şi mai vulnerabil decât deobicei, nu uzează de celebra sa replică "just one more thing", cu care îi "bârâie la melodie" pe criminalii din episoadele mai recente, iar "fitilele" lui sunt insidioase. Defapt, detaliile din care îşi "încropeşte" cazul sunt mai firave ca niciodată, chiar dacă suspectul este evident şi pentru un spectator nepregătit, darămite pentru celebrul detectiv.
Farmecul acestui serial poliţist consta în structura narativă atipică - atât crima cât şi criminalul ne sunt prezentate încă din start, de fiecare dată cu pretenţia unui alibi perfect contrafăcut, iar restul acţiunii descrie felul în care Columbo îl dovedeşte pe făptaş, de cele mai multe ori în absenţa unor probe substanţiale. Demersul detectivist este adevărata intrigă, dar acest demers nu poate acapara atenţia telespectatorilor decât prin intermediul unui protagonist carismatic şi, de data aceasta, al unui regizor excepţional.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu