14 feb. 2011

Marele ecran în "Epoca de Aur"



Mă simt dator să amintesc apariția unui album deosebit, bilingv, intitulat Marele ecran în Epoca de Aur și "îngrijit" de un cetățean numit Christopher Landry. Este uimitoare pasiunea pe care a pus-o acest american într-o lucrare care ilustreaza istoria cinematografiei române prin (câteva din) afișele sale de film.
În albumul cu pricina găsim afișe realizate în străinătate pentru Mihai Viteazul, Buletin de București, seriile Haiducii, Mărgelatu etc., multe dintre ele fiind excepționale și demonstrând popularitatea producțiilor autohtone din cele trei decenii evocate. Landry nu-și stăpânește admirația și chiar nostalgia (după cum observa un librar în Introducere) pentru o epocă (de "aur", cu A mic) pe care nu a trăit-o și, poate, nu o înțelege pe deplin, dar care epocă a permis apariția multor filme bune.
Curioșii pot citi în acest album și despre unii artiști talentați din "spatele" afișelor, precum Ion Stendl, sau Klara Tamas, dar și despre singurul film S.F. realizat (cică în coproducție) cu români!

Mihai Viteazul pentru japonezi

Luchian (1981) - afiș de Ion Stendl

Revoltă în cosmos (1976, coproducţie cu RDG) - afişul singurului film S.F. semi-românesc, realizat în comunism (cel puțin așa susține autorul)

Amintiri din copilarie (1964)- afis cubanez (!)

Buletin de Bucureşti (1981) - afiș cehoslovac
Trimiteți un comentariu