23 feb. 2011

The Unknown

În primul rând, trebuie să clarificăm o chestie: cineva poate să uite selectiv, în urma unei lovituri la cap, iar apoi, în urma altei lovituri, să-și recupereze "sectoarele" de memorie pierdute? Dacă acceptăm această posibilitate drept o "licență cinematografică", putem închide ochii și la alte scăpări scenaristice, iar în acest caz, Unknown (S.U.A. 2011) devine unul dintre cele mai tari thrillere din această iarnă. A nu se confunda cu The Unknown (1927), un horror aproape necunoscut, cu Lon Chaney.
Evident că niciun film despre identități confuze nu poate evita comparații cu clasicele hitchcockiene The 39 Steps (1935), The Wrong Man (1956), sau North by Northwest (1959). Unknown seamănă izbitor și cu Frantic-ul lui Polanski (din 1988), unde tot un doctor, Harrison Ford, rămâne fără soția cu care venise (tot) la un Congres, la Paris.
Aceste conexiuni, dar și fundalul geo-politic ales de scenariști, potențează "șarmul" filmului în discuție. Precum în pomenitul Frantic, evenimentele se derulează într-un oraș european. La Berlin, pe ruinele Războiului Rece, are loc lupta pentru supraviețuire a emigranților economici scăpați din sud-estul Europei. Dintre ei, o taximetristă curajoasă (Diane Kruger), încearcă să dezlege ițele unui complot terorist la nivel înalt, alături de un fost "securist" Stasi (Bruno Ganz), care crede că germanii au făcut din uitare o profesie, "au uitat Nazismul și au șters cu buretele 40 de ani de comunism" (sounds familiar ?).
Distribuția îl reactivează pe Aidan Quinn, rătăcit de ceva vreme în producții de truzină, dar și pe "oscarizabilul" Frank Langella, convingător în roluri de agent (secret, sau extra-terestru, vezi The Box).
Poate vă întrebați cine este eroul și de ce îl menționez atât de târziu în scurta mea "recenzie"? Am păstrat ce e mai bun la urmă, iar Liam Neeson este excelent în rolul amnezicului Dr. Martin Harris, care te ține în suspans până spre finalul filmului. Liam pare a fi alternativa ideală pentru un Bruce Willis din ce în ce mai obosit (deși mai tânăr), iar Taken a dovedit-o acum câțiva ani, luând prin surpindere box-office-urile.
Chiar dacă este neverosimil, iar unele personaje își pierd sensul pe parcurs, Unknown reușește să acapareze atenția unei săli pline de spectatori, care au venit la cinema pentru a se relaxa după o zi lungă la servici. Aproape de punctul culminant al acțiunii, proiectorul de la Movieplex s-a stricat, iar imaginea a dispărut de pe ecran. Puteam doar să auzim în continuare încleștările și exploziile, iar după vreo 5 minute spectatorii au început să fluiere și să vocifereze alarmați: "dați filmul înapoi"! Noroc cu proiectoarele astea digitale, care pot sări la un capitol anterior precum DVD-urile de acasă.

Trimiteți un comentariu